SEO / Søkemotoroptimalisering

Søkemotor optimalisering går ut på å benytte metoder som får en nettside til å rangere bedre i Google, kostnadsfritt. SharkMedia har strategiene som hjelper din nettside med å rangere høyere på de mest verdifulle søkeordene for din bedrift.
Google Analytics - SEO

2.6 millioner generert via SEO

Søkemotoroptimalisering er viktig for alle bedrifter som har en nettside.
Hvorfor betale for alle klikk, når du kan optimalisere din nettside for gratis klikk (SEO).

En av våre klienter har omsatt for over 2.6 millioner kroner via organiske klikk i 2020.
Google Search Console - SharkMedia.no

1.15 millioner visninger på 12 måneder

SharkMedia startet arbeidet med en bedrift i januar 2020 og 12 måneder senere har denne klienten hatt 1.15 millioner kostnadsfri visninger og 58.600 klikk i Google.

Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp med SEO

Kontakt oss
Vi har satt sammen et komplett videokurs som inneholder alt fra hvordan du setter opp en nettbutikk, SEO og betalt annonsering. 

Ofte stilte spørsmål om SEO

Hva er seo?
SEO også kalt søkemotoroptimalisering går ut på å rangere organisk (gratis) i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. Google har den største markedsandelen når det kommer til søk og de aller fleste som ønsker å optimalisere sin nettside eller nettbutikk for SEO, optimaliserer for synlighet i Google.

Uansett, ved å følge riktig strategier for SEO i Google, vil rangeringen også øke i andre søkemotorer, men fokuset er som regel på Google.

Hvorfor er seo viktig?
SEO er utrolig viktig ettersom at nesten alle som er på utkikk etter en tjeneste, produkt eller informasjon søker på Google. Ved å gjøre din nettbutikk SEO optimalisert vil du få gratis klikk med svært høy verdi. Organiske klikk (SEO) har høy verdi ettersom at kunder som søker i Google etter et produkt eller tjeneste er i "action modus" som betyr at de er ute etter å gjøre noe.

Dette betyr at konverteringsraten er langt høyere via organiske klikk enn betalte annonser. SEO er altså viktig fordi du ikke betaler for klikkene og konverteringsgraden er svært høy.

Hva står seo for?
SEO står for søkemotoroptimalisering og går ut på å rangere organisk i søkemotorer som for eksempel Google.

Hvordan seo optimerer man?
Søkemotoroptimalisering har blitt overkomplisert av svært mange bedrifter og byråer. En ryddig nettside med godt skrevet tekster, med riktig søkeord, på riktig sted, samt en ryddig og presis URL vil bidra i stor grad til økt synlighet i Google. Men dette er ikke alltid nok, for flere og flere bedrifter vet hvordan SEO fungerer og har gjort enkel endringer som gir økt konkurranse.

Søkemotoroptimalisering er delt inn i to deler, SEO Heavy og SEO light.

SEO HEAVY
De aller fleste som har en nettside er ikke klar over at nettsider har en helsestatus akkurat slik som mennesker og dyr. Grunnen til at mange ikke er klar over dette, er fordi dette ikke er noe det står skrevet mye om, men dette er avgjørende for å rangere i søkemotorer. Mange bedrifter begynner å lage innhold, legger inn søkeord og "optimaliserer" sin nettside for økt synlighet i Google, før de har gjort en helsesjekk.

Dersom en nettside har en dårlig helse, vil dette gi dårlig signaler til Google og du vil slite med å få ønsket resultater. Helseskader som vi ofte ser er "404-sider", landingssider som manger Page title, metabeskrivelse og altfor lange URLer.

SEO LIGHT
Når helsesjekken er gjennomført og nettsiden har fått klarsignal er det på tide med SEO light, dette går ut på innhold, søkeord og det folk fleste vet om SEO. Optimalisering av Page title, meta beskrivelse, copywriting også videre.

Hvordan jobbe med seo?
SharkMedia har satt sammen et komplett videokurs hvor vi går igjennom akkurat hvordan du kan forbedre og jobbe med SEO.

Hvordan fungerer seo?
Google og andre søkemotorer har algoritmer som bestemmer hvor godt ulike landingssider skal rangere. Ved å sette seg inn i Google sine regler og implementere de nødvendige endringene vil din nettside bli mer synlig i Google, som vil generere klikk med høy verdi og lede til økt salg.