Hjemmekontor har vært en stor del av hverdagen til tusenvis av norske ansatte og selvstendig næringsdrivende som meg selv. Det er både utfordringer og fordeler med hjemmekontor. Noen liker det bedre enn andre og noen har fått mer ut av dette enn andre.

Jeg personlig syntes at hjemmekontor har gjort det lettere å få mer ting gjort, av flere årsaker og spart meg for mye tid. Med kontoret innen for de samme fire veggene som du sover og slapper av i, gjør at du alltid er tilgjengelig og vi har sluppet å bruke tid på reise til og fra arbeidsplassen.

Dersom du er dedikert og du klarer å være produktiv, er hjemmekontor helt perfekt - det gjør at du får opptil 10 timer ekstra med effektiv arbeidstid ettersom at du slipper å bruk tid på reise samtidig som at frokost, lunsj og mellommåltid er lett tilgjengelig.

Men...det er også noen ulemper
På samme måte som eksperter anbefaler å at soverommet og sengen kun brukes når du skal sove, har hundrevis av timer med hjemmekontor påvirket hvor vidt vi klarer å skille mellom fritid og kontor. 

Med hjemmekontor er det vanskelig å legge fra seg arbeidet og ta skikkelig pauser, det er i hvert fall min erfaring. Dette medfører at man blir litt mindre produktiv. 

Jeg har personlig har noen strategier og bruker noen hjelpemidler som opprettholder fokuset, produktiviteten og effektiviten under hjemmekontoret. 

Tips 1 for å bli mer fokuser på hjemmekontoret

Det aller første jeg gjør er å trene før jeg jobber, jeg gjør dette av flere årsaker.
Den viktigste årsaken for dette er at kroppen får fysisk aktivitet og det andre er at jeg utfordrer meg selv og når økten er gjennomført har jeg fått en mestringsfølelse. 

Dette setter meg opp for en bra dag og gjør det lettere å fokusere. 

Tips 2 
Det å sitte på en kontorstol i titals timer hver eneste dag tærer på rygg, hofter og setemuskulaturen. Dette er faktisk den største årsaken til sykefravær i følge NAV. Av den grunn bruker jeg en WalkingPad, som er en kontormølle som lar meg gå samtidig som jeg jobber. 

Tredemølle test

Av egen erfaring føler jeg meg langt mer energisk, produktiv og det føles generelt godt å holde seg aktiv. WalkingPad R1 Pro er den modellen jeg bruker. 

Tips 3

Selvsagt måtte dette tipset komme, nemlig det å spise sunt og unngå kaffe altfor tidlig. Jeg er veldig opptatt av kosthold og det å ta vare på kroppen, jeg tror at en frisk kropp, gir deg et friskt sinn. 

Dager hvor man spiser sunt, føler man seg friskere og mer energisk. Jeg har alltid grønnsaker i mine hovedmåltid, frokost, lunsj og middag. Mellommåltidene mine består alltid av frukt. 

Samtidig spiser jeg ikke frokost før jeg har trent og unngår helst frokost frem til kl 10-11. Og dersom jeg drikker kaffe utsetter jeg dette til lunsj som jeg spiser mellom 13-14.

Dette fungerer for meg og lar meg oppretteholde full energi hele dagen. 

Tips 4

Ikke bare blir rygg, hofter og setemuskulaturen stiv og vondt, men overarmen, nakken og mine skuldre blir stokk stive og til tross for at jeg tøyer i flere timer hver uke, er det vanskelig å støye ut stive armer, nakker og skuldre.

Jeg bruker en massasjepistol for å løsne på muskulaturen hver 45 minutt, det holder med 5 minutter og istedenfor å skrolle på sosiale medier når du tar en pause, anbefaler jeg å løsne på stive muskler slik at du kan kjøre på og holde deg like produktiv og smerte fri hele dagen. 

 

 Håper dette var nyttig for deg og dette er noen tips som du kan ta med i din hverdag.