To konkurser på Holmlia. En dominoeffekt i vente?

To konkurser på Holmlia. En dominoeffekt i vente?

I forrige uke måtte to butikker se seg nødt å stenge på Holmlia senter i Oslo. Konkurs har skurret litt i lufta lenge, og nå var det to restauranter som slo seg selv konkurs. I hele høst var det spørsmål om tid når vi så noen nedleggelser. I starten av November gikk to ute av drift, men er dette bare starten?

Siden sommeren har senteret fått færre besøkende, samt mindre aktivitet. Det begynner å synes at de økonomiske utfordringene biter seg mer fast. Flere butikkeiere har sett et svekket kjøpekraft. Også i butikken Mozzafiato, som selger luksuriøse Armani klær importert rett fra fabrikken, nevner at flere velger bort luksus.

Et problem restauranter møter på nå er at deres leverandører og grossister konstant øker deres priser. I tillegg har strømprisene skutt i været. Å drive en restaurant har høye utgifter, samtidig som at beløpene per kunde i gjennomsnitt ligger på mellom 100-400kr. Dermed vil de stå svakere ved økonomiske svingninger enn for eksempel Louis Vuitton. Louis Vuitton kan dekke månedsleia ved å selge tre plagg, med en ansatt som gjør den jobben. I en restaurant derimot må de dekke husleia ved at kokken lager maten, servitøren serverer og kassemannen tar imot betalingen. Hele denne prosessen vil kanskje dra inn 400kr på en kunde hvis heldig. Derfor kan det å åpne en cafe eller restaurant være risikofylt i tider som denne.

Er det en ting senterleder Pauline Johansen frykter, er at dominoeffekten vil spre seg til de andre butikkene. Hennes største bekymring per nå er at det ikke er nok mennesker til å dekke butikkenes utgifter. Heldigvis er vi inne i 4.kvartal, med mange viktige datoer i vente. Dermed er det viktig med gode tilbud, kanskje er tiden inne får sine beste tilbud noen sinne.

Mystuff.no

https://mystuff.no/ har historisk lave priser i sin nettbutikk. Dette er en markedsstrategi som virkelig har tatt den økonomiske situasjonen i betraktning.

Ved konkursen til Jams Restaurant på Holmlia utga de til VårtOslo at trøblete ungdommer var hovedproblemet til restauranten. Ved direkte kontakt med ungdommene på Holmlia har vi hørt en annen historie. De påstår at ansatte møter dem med fiendtlighet og uhøflighet. Istedenfor å by på noe, som eventuelt kan lede til salg, ble de bare kastet ut på sekundet. De mener også at kvaliteten på maten er heller ikke verdt prisen, samt at de ansatte kun fokuserer på de eldre kundene. 

 

Overskriften og ingressen til artikkelen kan være misledende. Det er viktig å understreke at restauranten drev på kreditors regning, og at utgiftene var større enn inntektene i 2022, noe som også beskrives i artikkelen.

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar