4. kvartal

Hvordan forberede seg til 4. kvartal

Q4 forberedelser


I disse tider er det lite gode nyheter som motiverer til å opprettholde eller åpne business. Skyhøye strømpriser, massiv inflasjon og en mulig resesjon i vente. Men nå nærmer 4. kvartal seg med stormskritt og i skrivende stund kun 1 måned til. Det er i denne perioden nordmenn handler mest. Med gode forberedelser kan du skalere bedriften din til høyder. Her forklares noen tips til hvordan du kan ruste opp.

4. kvartal

 

Overskriftene i avisa tyder på stram økonomi i vente. Det har til og med statsminister Jonas Gahr Støre påpekt ved flere anledninger. Likevel har Norge med ørsmå marginer en voksende BNP for øyeblikket. Det kan snu når som helst. Allerede fredag 26.08 la Statistisk sentralbyrå (SSB) frem fasit på at det sesongjusterte omsetningsvolumet for detaljhandelen i juni falt med 2,1%. Det er høyere enn ventet, men det kan inneholde mørketall som at nordmenn kan ha brukt pengene utenlands.


Uansett nærmer vi oss Q4 (4.kvartal; oktober, november, desember). I løpet av denne tidsperioden finnes Halloween, Black Friday, Black weekend, advent, julaften og juleferie. En fellesnevner de dagene deler er at nordmenn shopper. Så her er det masse muligheter for å øke salg, og øke merkebevissthet. Her er fem tips til hvordan du kan gjennomføre nemlig dette;


Kjør konkurranser

Giveaway og konkurranser skaper masse engasjement. Engasjement skaper trafikk. Trafikk skaper potensielle kunder. Under en giveaway satser de fleste på å vinne fremfor å kjøpe. Men mange etterlater seg spor når de besøker nettsiden. Disse kan retarges med pixel. Det vil si at du kan lage annonser på Facebook/Insta eller tiktok for eksempel som målrettet jakter kunder som har besøkt nettsiden din. Da må du ha installert en facebook eller tiktok pixel


Gjør e-post lista større

Ved å kjøre konkurranser kan du også samle folk til e-post lista di. Her kan man eksempelvis integrere ManyChat til innlegget. ManyChat er et fantastisk verktøy som lar deg automatisere meldinger til kunder ut fra deres handlinger. I giveaway innlegget kan man oppfordre folk til å kommentere, og ved en kommentar kan de få en melding hvor de må bekrefte e-post for å delta. Dette er bare en av mange måter å gjøre det på.


Salg, salg og litt mer salg

Under q4 har alle konkurrenter masse salg. For å kunne konkurrere må du være villig til å selge dine produkter billigere. Kunder elsker å handle på salg under denne perioden hvorav mange av dagene handler om produkter på salg (Black Friday). Husk å stratifisere når du kjører salg, slik at kunder føler de for noe verdifullt litt billigere, istedenfor at de ser på produktet i salgsverdi.

Adventskalender

En adventskalender kan være lurt for å skaffe trofaste kunder. Er kalenderen spennende med premie/tilbud hver eneste dag, vil kunder følge nøye med for å delta. Å ha garanterte øyne som følger bedriften hver dag er verdifull i seg selv. Flere måter å gjøre dette på, så her må kreativiteten blomstre.


Returer, misnøye og klagestorm

Q4 medfører hektiske tider. Dagene etter julaften er da det blir returnert flest varer i året, så dette er noe få bedrifter unnslipper. Kunder som handler fra deg under denne perioden handler gjerne for en annen, så det medfører risiko for misnøye. Mange av begrunnelsene for retur kan være latterlige og ikke kompatible med dine vilkår. Dermed skal det følges vilkår for at det ikke går helt ut av kontroll. Men det er også essensielt å ha litt runde kanter under denne tiden. Kunder som finner det vanskelig å ha med bedriften din å gjøre, spesielt under de glade helligdager, er mest sannsynlig en kunde du aldri vil se igjen. Derfor kan det være lurt å tenke langsiktig, og heller bite i det sure eplet.

Er det andre måter å forberede seg på? Legg igjen dine tanker i kommentarfeltet for å inspirere andre!

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar