Den største business feilen du gjør!

Den største business feilen du gjør!

Etter over 200 millioner kroner i omsetning, gjennomgang av 10-talls av business konsepter, hundrevis av samtaler med bedriftseiere, blant annet noen av landets dyktigste grundere, daglig ledere og kanskje enda viktigere, testing og feiling, har jeg kommet frem til det jeg mener er den desidert største business feilen folk flest gjør. 

Hadde spart meg selv for mye hodepine og millioner om jeg hadde SKJØNT dette tidligere. 

Å eliminere feil valg og destruktive handlinger, er viktigere enn å jobbe mer. Mennesker har en tendens til å legge til ting, om det er for å skape vekst i selskapet, på trening eller i privatlivet, så tror vi at det å gjøre mer av flere ting er det viktigste. 

Vekst handler om å gjøre få ting, veldig, veldig bra. Med det i bakgrunn skal jeg forklare hva jeg tror er den største business feilen du gjør, inkludert meg selv.

Searching vs Action

I forrige uke la jeg ut et innlegg på Linkedin om at det er sesonger i livet, på samme måte som at vi har ulike årstider. Ulike årstider gir rom for ulike aktiviteter, ulike prioriteringer og en hver sesong bygger opp for den neste. 


Å forstå at det er tid for ulike ting, i ulike perioder, er ekstremt viktig. 


Jeg skal forklare hvorfor det å alltid gå på høygir, jobbe konstant og pushe hardt for å få resultater ikke alltid er det beste å gjøre. Det er flere årsaker til at jeg har kommet opp med denne konklusjonen, “solitude”, samtaler med Mo, videoer jeg har sett, den siste videoen jeg så om akkurat dette var fra Naval Ravikant. 


Forholdet mellom det å “søke” og ta “action”, er nødt til å evalueres til enhver tid. Du kan ikke søke/tenke/planlegge døgnet rundt, men du kan heller produsere døgnet rundt. Balansen mellom det å tilegne seg kunnskap, tenke, analysere, evaluere, sparre med seg selv og andre og det å sitte å jobbe fokusert med konklusjonen du har kommet frem til er avgjørende. 


I januar har jeg kommet frem til at når verdien i et selskap skapes, ikke nødvendigvis er samme tidspunkt som når verdien realiseres.


Det jeg mener med det er at verdien ligger i ideen (hvis den er validert), men det er når den ideen er realisert at verdien realiseres. Det betyr at du må sette av tid til å finne ideene, prosjektene, sparre med smarte personer og teste ideen, før du prøver å realisere den. 


Alt for mange hopper over “searching”-perioden, og begynner rett på action, for å så finne ut 3 måneder senere, at det ikke var en god idé. Det å evaluere et konsept tar ikke 3 måneder, med mindre din strategi for å evaluere et prosjekt er å begynne å jobbe med engang. Det er en dårlig metodikk for å validere noe.


Øksen som egentlig er en skje

Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe.”

- Abraham Lincoln


Hvis du skal hogge ned et tre, bør du bruke tid på å spikke øksen. I business sammenheng er øksen forretningsideen, for når du spikker den, vil man i de aller fleste tilfeller finne ut at du sitter med en skje. Og det du gjør da, er at du kaster skjeen og fortsetter å søke. 


For energien og tiden du kommer til å bruke på å få denne skjeen til å fungere som en øks, er så mye mer enn å finne en ekte øks (god forretningside). Alt for mange prøver å få et dårlig konsept til å fungere.


Poenget mitt er at en god forretningside krever søking, det krever analysering, det krever tålmodighet, sparring med smarte folk, analysering og et framework for å validere prosjekt. For som jeg nevnte tidligere, ligger verdien i ideen og hvis det ikke er verdi i ideen, vil ikke det på prøve å realisere ideen skape noe verdi. 


DU ER I FEIL SKUTE!


Hvis det ikke var tydelig nok, så er det å jobbe med en dårlig forretningsmodell den største feilen folk gjør. Vent med å ta action, før du har nok data til å argumentere for og forklare hvorfor det du skal begynne kommer til å fungere.


Det er alltid risiko, men risikoen skal ligge i evnen din til å gjennomføre, ikke i konseptet. 

Det er flere måter å gå frem på for å finne et godt konsept, det kan for eksempel være: 

  1. Søk: Finn ut hva du vil (mål: privat og profesjonelt)
  2. Søk: Av de 400 rikeste i Norge, hvordan er fordelingen av bransjene de er i?
    1. Hva tror du er grunnen til at flertallet er i de bransjene?
    2. Hva er det jeg ikke vet om de bransjene? 
    3. Hvilke av de bransjene kan være interessant for meg?
    4. Hva er KPIene i de bransjene (marginer etc)
    5. Osv osv

Det du i utgangspunktet lager når du gjør dette, er et rammeverk, en oppskrift, prinsipper som du kan støtte deg på for å se om de ulike ideene du har er validerte. 


Ser du greia?

Du starter øverst (med hva du vil) og tar en total markedsanalyse for å utvide horisonten og få et bredere perspektiv og mer data. Du søker, analyserer og bygger på deretter.

Men, når konseptet er validert, da skal det jobbes, non-stop, til ideen og verdien er realisert. Om det så er 16 timer om dagen, i 3 år - det er i hvert fall min fremgangsmåte. 

How bad do you want it?


Bonustips:

  • Les Blue Ocean strategy for veldig konkrete tips for å validere et konsept. 
Tilbake til bloggen

2 kommentarer

veldig bra innlegg, akkuratt det jeg trengte. 90% av alt er planlegging, søk søk søk søk så handle.

farendin

“Å eliminere feil valg og destruktive handlinger” Ekstremt viktig å ikke grave seg ned i disse fellene!

Shirin Victoria Antaki

Legg igjen en kommentar