3 e-post strategier for å øke omsetning med 30%

3 e-post strategier for å øke omsetning med 30%

Vi har tidligere skrevet en artikkel om hva e-post markedsføring er og hvis du har lest den artikkelen eller er kjent med hva det er, gjenstår det bare å vite hvordan du gjør det i praksis. 


Før vi begynner, er det verdt å notere seg at e-post markedsføring er en fantastisk strategi for gi beskjed til besøkende som har lagt igjen sin e-post/kontaktinformasjon om at de kan komme tilbake og handle. Det samme gjelder kunder som har handlet tidligere - kostnaden for å sende ut en e-post, er betydelig lavere enn å nå ut til eksisterende kunder via sosiale kanaler. 


Det er verdt å vite at e-post markedsføring kun gir deg mulighet til å jobbe med data du allerede har - vi liker å si at e-post markedsføring optimaliserer din eksisterende kundeportefølje. Og for å kunne ha muligheten til å sende ut e-poster, må du først ha besøkende inn på nettsiden. Hvis du ikke har noen e-post i e-postlisten vil det ikke hjelpe med strategiene som du finner nedenfor.


OBS! Dette bør du vite før du sender ut e-poster


Det er utallige studier og kanskje enda viktigere, vår egen erfaring viser at måten du fikk e-posten til mottakeren på har en direkte sammenheng med hvor godt e-postene kommer til å prestere. Altså, hvis du kjøper en e-postliste og sender ut reklame til personer som ikke kjenner til din nettbutikk/merkevare, er det stor sannsynlighet for at vedkommende melder seg av, får et dårlig førsteinntrykk av selskapet og ingen av de delene leder til salg. Så, når det kommer til markedsføring via e-post, vinner kvalitet over kvantitet.

Hvordan du fikk e-posten er trolig den viktigste faktoren for om reklamen du sender ut kommer til å lede til et salg. Ikke kjøp e-postlister og ikke heng deg opp i antallet - vi alle startet med én e-post i e-postlisten (det var vår egen e-post) - det viktigste er å sende ut relevante e-poster. Det er en kombinasjon av handlingene i forkant - hvilket produkt/tjeneste så de på og i hvilket steg la de igjen e-posten (var det for eksempel en opt-in form eller forlot de kanskje kassen med varer - også kalt abondaded cart).


Nå som du har dette i bakhodet, er vi klare for å gå gjennom strategiene og øke din omsetning med opptil 30%*



Hvilken software skal jeg bruke?

Markedet florerer av programmer du kan bruke for å sende ut e-poster, men den soleklare vinnerne er Klaviyo. Vi har skrevet en artikkel om hvorfor Klaviyo er Mailchimp på steroider her.



Nå som du har valgt et program (forhåpentligvis Klaviyo), kan vi omsider begynne. 


Strategi 1 - Påmeldingsskjema


Ettersom at du er avhengig av å ha e-posten til vedkommende som besøkte nettbutikken din, er påmeldingsskjemaer også kalt “signup forms” en god strategi for å få e-posten så tidlig som mulig. Det er ofte to strategier som blir brukt for at den besøkende velger å legge igjen sin e-post, enten en type konkurranse som du ser under hvor du kan spinne for å vinne. Vi er ikke like glad i den varianten, for som du husker, så er handlingen bak e-posten minst like viktig som selve e-posten. Hvem vil ikke vinne noe hvis det er gratis? Det sier ingenting om vedkommende er villig til å handle i butikken din. 


Varianten til høyre som er fra Blivakker.no liker vi bedre, for en person som legger igjen e-posten sin for å få 15% rabatt, vet vi er interessert i å handle. Her er det bare spørsmål om tid før det dukker opp en bestilling.


Vi får ofte et spørsmål og det er “Ja, men er det ikke bedre være garantert en e-post og få så mange som mulig ved hjelp av Spinn & Vinn, fremfor å kun få de som er interessert i rabatt?” 


Vår erfaring tilsier at kvaliteten på din e-postliste vil falle drastisk og omsetningen vil mest sannsynlig ikke øke. Det som derimot øker er kostnadene dine, fordi du betaler for e-poster som ikke konverterer. For å repetere, når det kommer til e-post markedsføring, så vinner kvalitet over kvantitet. 100 kvalifiserte e-poster er bedre enn 1000 ukvalifiserte. 



Strategi 2 - Forlatt kassen 


Som du sikkert har merket, så repeterer vi oss selv, nettopp fordi at “repetition is the mother of skill”. Og nå skal vi gjøre det igjen - handlingen bak e-posten er DET VIKTIGSTE! Derfor er den neste strategien e-poster som sendes ut til kunder som har forlatt kassen. Du trenger ikke å være en rakettforsker for å forstå at en person som har valgt et produkt, gått hele veien til kassen for å så legge igjen sin kontaktinformasjon er interessert i å handle. 


Så, “hvordan skal jeg finne denne kunden?” lurer du sikkert på. 


Med Klaviyo finner vi det som kalles “Flows”, det er kort forklart e-post sekvenser du kan sette opp som trigges basert på handlingen til kunden. Med andre ord, du gjør arbeidet én gang (du må alltids analyse og optimalisere, men hovedarbeidet gjøres kun én gang) og deretter jobber flowen på automatikk. 


Klaviyo flow


Klaviyo tilbyr maler som du kan benytte deg av, slik at du ikke trenger å opprette sekvensene fra bunnen av. Under ser du et skjermbildet Klaviyo og malene de har - hvis du velger å gå for en av de, kan du enkelt klikke på den relevante “flowen”, i dette tilfellet er det “Abandoned cart “reminder"

Klaviyo

Som du ser under har Klaviyo satt opp sekvensen for deg, triggeren er når noen har besøkt kassen på nettsiden din. Deretter er det satt en tidsforsinkelse på 4 timer “Wait 4 hours” (den kan du øke eller synke som du selv ønsker), her ville vi senket den til 15 minutter - dette betyr Klaviyo venter X antall minutter/timer før de sjekker neste steg, som i dette tilfellet er en e-post “Abandoned cart: Email 1”. Det er selve e-posten kunden får, den e-posten kan tilpasses med alt fra logo, farger, tekst, tittel og mye mer. 


Etter første e-post, kan du sette opp flere tidsforsinkelser, slik at kundene som har mottatt første e-post og ikke handlet, får en ny e-post etter x-antall minutter/timer med påminnelse om at i “your cart is about to expire”.

Hvis du er en nybegynner, anbefaler vi å benytte deg av ferdigoppsatte flows fra Klaviyo og kun endre innholdet på e-postene, ettersom at det er noen tekniske ting som allerede er satt opp. Som for eksempel at du ikke vil sende ut e-post 2, til en kunde som handlet fra e-post 2. 

 

Klaviyo


* I følge Bluestout bør 30% av omsetningen til en nettbutikk komme fra e-post markedsføring



Strategi 3 - Kreative flows 


Vi har vært innom de to strategiene vi mener er desidert viktigste og universale uavhengig av hva du selger. Påmeldingsskjema er noe alle bør ha og forlatt kasse-flow er noe vi vil påstå at du må ha for å drive en suksessfull nettbutikk. Om du allerede er suksessfull, og ikke sender ut forlatte handlekurver, kan du bli 30% mer suksessfull (økonomisk sett naturligvis).


Du kan glede deg til å komme i gang med strategiene over, men vi er ikke ferdig helt enda. Under strategi 3 er det kun kreativiteten som setter grenser. Med Klaviyo flows kan du opprette utallige kombinasjoner for å styrke ditt kundeforhold, samle inn anmeldelser, tipse om produkter som matcher det forrige produktet de kjøpte også videre, også videre. 


Hvis du selger klær er det veldig naturlig å ha en flow som viser plagg som ofte er kjøpt sammen med det forrige plagget de handlet. Hvis du selger mat eller ting som “brukes opp”, er det naturlig å finne ut hvor ofte kundene spiser opp/bruker opp produktene. Og deretter få satt opp en “etterkjøps-flow” med en tidsforsinkelse på for eksempel “24 dager” fra forrige bestilling, slik at det blir sendt ut en automatisk e-post med informasjon om at det er på tide å bestille mer. 


Kombinasjonene og mulighetene er uendelig, men her har du 10 ulike flows som kan lede deg i riktig retning og forhåpentligvis gi deg litt inspirasjon.

 

Oppsummering


Du har lest hele artikkelen og det gjør deg til en av veldig få, det er tydelig at du ønsker å lære og forbedre resultatene i nettbutikken din. For å være helt sikker på at du har fått med deg det viktigste, så tar vi en rask oppsummering (igjen, repetisjon er nøkkelen til fremgang). Hvordan du fikk tak i e-posten er langt viktigere enn antallet e-poster du har, jobb med å få kvalifiserte e-poster (og det er handlingen bak e-posten som definerer hvor høy kvalitet det er på e-posten). 


Påmeldingsskjemaer er en genial strategi for å få en e-post så tidlig som mulig, men husk at hvordan du “spør” om e-posten, er med på å definere kvaliteten på e-posten. En “Spinn & Vinn” e-post har lavere kvalitet enn “15% rabatt for å bli medlem”.


Flows gjør det mulig for deg å legge inn arbeidet én gang og få Klaviyo til å sende ut e-poster basert på ulike triggere, en trigger er en handling og det gjør e-postene desto mer relevant for mottakeren. E-post etter at en har forlatt kassen er den desidert viktigste e-posten du kan sende ut.

Når fundamentet med påmeldingsskjema og forlatt kasse-flows er satt opp, kan du sette opp utallige flows hvor det kun er din kreativitet som setter en stopper. Husk alltids å analyse og optimalisere for best mulig resultater. 


Lykke til! 

 

* I følge Bluestout bør 30% av omsetningen til en nettbutikk komme fra e-post markedsføring

Tilbake til bloggen